Generální ředitel společnosti SpaceX Elon Musk objasnil možnou příčinu dramatického výbuchu horního stupně rakety Starship druhé generace, ke kterému došlo během tohoto týdne.
Tento incident znamená další neúspěch nového horního stupně , který zatím úspěšně nedosáhl všech svých testovacích cílů. Společnost SpaceX původně vypustila nový horní stupeň při letu Starship 7 v lednu a následně při letu 8 v březnu. Oba testy byly bohužel neúspěšné, protože raketě se nepodařilo vypnout motory po oddělení od prvního stupně Super Heavy. Navzdory těmto problémům společnost SpaceX při letu 9 dosáhla určitého pokroku a existovala naděje, že nebýt nedávné exploze, mohla loď koncem tohoto měsíce vzlétnout při letu 10 .
Během letu Starship 9 dosáhla společnost SpaceX určitého úspěchu s horním stupněm, když se lodi podařilo vypnout motory a vstoupit do vesmíru před pokusem o návrat do atmosféry. Během této fáze však loď ztratila kontrolu, což vedlo společnost SpaceX k oznámení, že provede neřízený vstup. V důsledku toho společnost SpaceX nemohla vyzkoušet kritické součásti, jako je tepelný štít lodi Starship, řídicí plochy a hardware , které jsou nezbytné pro případnou možnost opětovného použití rakety, tím, že ji zachytí startovací věž.
Po letu Starship 9 společnost SpaceX rychle přešla k testování nosné rakety Super Heavy během několika dní. Poté přistoupila k odpálení jediného motoru na druhém stupni lodi určené pro let 10. Tento test simuloval opětovné zapálení motoru ve vesmíru , což byl krok, který SpaceX při letu 9 vynechala. Po tomto testu se zdálo, že SpaceX připravuje raketu na statickou zkoušku zážehu, když vtom explodovala v mohutné ohnivé kouli.
Elon Musk se k selhání vyjádřil na sociálních sítích a uvedl, že viníkem výbuchu byla nádrž COPV v nákladovém prostoru lodi . COPV, neboli kompozitem obalené tlakové nádoby, jsou nádrže naplněné inertními plyny, které udržují tlak uvnitř nádrží rakety. Tyto nádoby mají zásadní význam, protože když nádrže během letu spotřebovávají palivo, hrozí jejich zhroucení. COPV tomu zabraňují tím, že do nádrží vstřikují inertní plyn, který udržuje tlak a zabraňuje strukturálním deformacím.
Podle Muska „předběžné údaje naznačují, že dusíkový COPV v nákladovém prostoru selhal pod svým zkušebním tlakem „. Záběry výbuchu zachycené místními médii ukázaly oheň vycházející z horní části rakety, kde se nachází její nákladový prostor. Pokud se porucha skutečně týkala COPV, jak Musk naznačil, měla by být náprava jednoduchá, což by společnosti SpaceX umožnilo připravit brzy novou loď k testování.
Hlavní zpoždění letu 10 by však mohlo pramenit z poškození pozemního testovacího zařízení. Rozsah výbuchu, jak jej zachytila kamera, byl obrovský a SpaceX možná bude muset před letem 10 využít alternativní testovací místa pro statické požáry svých lodí. To by mohlo znamenat logistické problémy a dodatečné náklady , protože společnost SpaceX bude muset zajistit, aby jakékoli nové místo splňovalo přísné bezpečnostní a technické požadavky nezbytné pro tak náročné testy.
V širším kontextu výzkumu vesmíru je program Starship důležitou součástí ambiciózních plánů společnosti SpaceX, které mají zpřístupnit cestování do vesmíru a nakonec umožnit kolonizaci Marsu lidmi. Úspěch programu je klíčový nejen pro společnost SpaceX, ale také pro budoucnost průzkumu vesmíru. Každý test, i ten, který skončí neúspěchem, poskytuje cenné údaje, které pomáhají inženýrům technologii zdokonalovat a vylepšovat. Iterativní proces návrhu, který společnost SpaceX používá a který se vyznačuje rychlým testováním a učením se z neúspěchů, je charakteristickým znakem přístupu společnosti k inovacím.
Při pohledu do budoucna je společnost SpaceX i nadále odhodlána překonávat tyto problémy a rozvíjet program Starship. Společnost má zkušenosti s učením se z neúspěchů a posouváním hranic možností v oblasti kosmických technologií. Zatímco společnost SpaceX pokračuje ve zdokonalování svých návrhů a řešení technických problémů, svět s napětím sleduje další kroky na této přelomové cestě.