Vzhledem k tomu, že důraz na ekologičtější a udržitelnější palivo spočívá na bedrech vodíku, testování dalšího možného paliva po vodíku neprobíhá v Číně nebo Japonsku. Další asijská země se zabývá možnou palivovou alternativou – metanolem.
Největší světový výrobce metanolových paliv, společnost Zhejiang Geely Holding Group, hledá v této asijské zemi základnu pro ekologičtější budoucnost automobilů poháněných metanolem.
Tato asijská země se vydává cestou metanolu
Ačkoli metanol není zcela novou alternativou paliva, která by rozvíjela program „ekologičtějšího“ pohonu, získává si stále větší pozornost a poněkud vytlačuje vodík a elektromobily (EV) z centra pozornosti. Společnost Geely, největší čínský výrobce automobilů, se chystá posunout metanolovou agendu kupředu s 30 000 metanolovými vozidly, která vyjíždějí na silnice a zajišťují celkem více než 10 miliard kilometrů.
Geely však nehledí na Čínu nebo Japonsko, aby prosadila program metanolových vozidel. Pozornost se nyní soustředí na Malajsii. Právě během návštěvy médií ve výzkumném a vývojovém institutu společnosti Geely v Ningbo vyjádřil viceprezident společnosti Geely pro automobilový průmysl Wang Ruiping zájem o spolupráci s Malajsií. Také Malajsie se zavázala k přijetí ekologičtějšího přístupu a nenechává kámen na kameni, včetně volby paliva.
Společnost Geely má zatím 49,9% podíl ve společnosti Proton Holdings Berhad, která je malajsijskou národní automobilkou. Díky tomuto partnerství bylo úspěšně uvedeno na trh mnoho vozů, například Proton X50, X70, X90 a sedan S70x. Uvedením modelu X90 na trh vzniklo v rámci partnerství první vozidlo s novou energií (NEV), a tím se vytvořila ideální půda pro následnou iniciativu v oblasti metanolových paliv.
Zvažování metanolu jako alternativního paliva
Metanol pomalu nutí významné výrobce automobilů, aby přehodnotili své sny o vodíku, protože se jedná o další palivo s čistým spalováním, které vypouští méně škodlivin. Je výhodnou volbou paliva, protože se snadněji přepravuje a jeho skladování je méně zatěžující než u vodíku.
Společnost Geely se proto rozhodla používat metanol pro sedan Emgrand a těžký nákladní automobil Farizon M100 spolu s dalšími 20 modely poháněnými metanolem. To ukazuje, že společnost Geely možná správně vsadila na metanol jako na čistší alternativu paliva. Díky snížení uhlíkové stopy budou tato vozidla poháněná metanolem jistě považována za přijatelná v zemích, jako je Malajsie, které chtějí přejít na udržitelná paliva s nižšími náklady.
Posun metanolové agendy vpřed v Malajsii i mimo ni
Společnost Geely se sice zaměřila na Malajsii, ale nesoustředí se pouze na tuto asijskou zemi. Testování vozidel s metanolovým pohonem již probíhá v Dánsku a značka se snaží otestovat i evropské vody. Společnost Geely si uvědomuje úspěch těchto vozidel na metanol v Číně a pochopila zájem i ze strany Malajsie a Evropy.
Možná se Geely zapíše do historie tím, že bude první automobilkou v jihovýchodní Asii, která zavede metanol do dopravního sektoru. Také Malajsie se po metanolu poohlíží jako po překlenovacím palivu, protože se země zbavuje závislosti na fosilních palivech. Mohla by i Malajsie najít své místo v globálním zeleném prostoru?
Na co se můžeme těšit v rámci tohoto přechodu na metanolová paliva?
Vzhledem k tomu, že zlatý motor, který je budoucností mobility, funguje na metanol, vypadá spolupráce mezi Malajsií a společností Geely jako velký posun směrem ke globálním ekologičtějším palivovým řešením. Metanol je škálovatelný a poskytuje zemím lepší alternativu k fosilním palivům.
Pokud se všechna jednání promění v činy, mohla by být Malajsie další asijskou zemí, která se přikloní k metanolovým vozidlům a stane se lídrem v odvětví dopravy ještě více než Japonsko. Možná by měl vodík ustoupit do pozadí, protože metanol je mnohem lukrativnější a nákladově efektivnější řešení. Vzhledem k tomu, že se společnost Geely zaměřila na metanol a Malajsii, je tu další volba paliva.