Představte si, že nastoupíte do letadla a kapitán ohlásí dobu letu: téměř devatenáct hodin. To není jen cesta, to je závazek strávit celý jeden den zavěšení mezi kontinenty. Vítejte na palubě letů Singapore Airlines, které spojují Singapur s New Yorkem.
Tyhle linky uletí přes 15 300 kilometrů a proletí tucet časových pásem. Nejde ale jen o technický zázrak. Je to hlavně o byznysu. Singapur a New York jsou obří finanční centra. Cestující jsou hlavně manažeři, pro které je čas doslova peníze. Letět přímo jim ušetří asi čtyři hodiny oproti cestě s přestupem.
Proto jsou ochotni zaplatit vysoké ceny za letenky, které najdete jen v byznys nebo prémiové ekonomické třídě. Tohle letadlo je vlastně taková časová zkratka pro elitu globálního obchodu.
Maraton ve vzduchu Jak se to vůbec dá uletět? Trasa se plánuje každý den znovu. Není to pevná čára na mapě. Dispečeři vybírají buď cestu přes Arktidu, nebo přes Evropu, podle toho, kde zrovna fouká příznivý vítr (takzvaný jet stream). Cílem je ušetřit čas a hlavně palivo.
Čtěte také : Tisíce zvířat hynou na silnicích. Řešení je jednodušší, než čekáte
Mimochodem, Singapore Airlines to zkoušely už v roce 2004, ale tehdejší čtyřmotorové letadlo bylo tak „žravé“, že se to ekonomicky nevyplatilo.
Změna přišla až s novým letadlem. Hrdinou příběhu je Airbus A350-900ULR (Ultra Long Range). Singapore Airlines je jediná společnost, která tento speciální model má. Není to letadlo „z katalogu“, bylo vyvinuto prakticky na míru této lince.
Čím je tak výjimečné? Má upravený palivový systém, aby uneslo víc paliva, a doletí přes 18 000 km. Je postavené z lehkých kompozitních materiálů (jako jsou uhlíková vlákna) a má dva superúsporné motory. Díky tomu spotřebuje o 25 % méně paliva než starší stroje. Právě tahle úspornost dělá linku ziskovou.
Čtěte také : Na železničním přejezdu v Úvalech zemřeli na nástupišti dva lidé
Komfort jako nutnost, ne luxus Aby letadlo mohlo naložit tolik paliva, musí být lehké. To je hlavní důvod, proč v něm najdete jen 161 sedadel. A co je klíčové – není tam vůbec žádná klasická ekonomická třída. Jen byznys (kde se dá úplně lehnout) a prémiová ekonomická (která je o dost pohodlnější než ta běžná).
Na devatenáctihodinové cestě totiž pohodlí není luxus , ale nutnost. Kdyby tam nacpali 300 lidí jako obvykle, byl by to spíš test odolnosti.
Pohodlí a zábava je na dlouhých letech nezbytností. Zdroj: Nate Hovee / Shutterstock Letecká společnost navíc bojuje proti jet lagu. Samotné letadlo A350 je moderní – má větší okna, vyšší stropy a v kabině je nižší tlak (asi jako na Sněžce), takže se lidem lépe dýchá a jsou méně unavení.
Používají také speciální LED osvětlení, které v kabině simuluje východ a západ slunce, aby pomohlo „oblafnout“ vnitřní hodiny těla. K tomu servírují speciální zdravější jídla a v televizi najdete cvičení na protažení, abyste z toho sezení úplně neztuhli. Není to jen let, je to řízený wellness zážitek.
Neviditelný orchestr Takový let je obrovská logistická operace. Na palubě jsou čtyři piloti (dva kapitáni a dva druzí piloti) a rozšířený tým letušek a stevardů. Ti se samozřejmě střídají.
Piloti mají v letadle dokonce ukryté malé ložnice, kde si mohou poctivě lehnout a spát. Směny jsou naplánované tak, aby u řízení na start a přistání seděla vždy odpočatá posádka.
Plánovači musí řešit i spoustu oříšků. Když se letí přes Arktidu, je v okolí málo nouzových letišť a nefunguje tam klasické rádio. Vše se musí spoléhat na satelity. A do toho všeho mluví i geopolitika – třeba uzavření ruského vzdušného prostoru donutilo linky létat delšími, a tedy dražšími trasami.
Budoucnost bez přestupů Singapur ale není jediný, kdo létá takhle daleko. Podobné maratony provozuje třeba Qantas z Austrálie do Londýna nebo Qatar Airways. Všechny tyto linky spoléhají na moderní a úsporné Airbusy A350 nebo Boeingy 787 Dreamliner.
Vybrané letecké společnosti dnes nabízí na dlouhých trasách velký komfort. Zdroj: Agent Wolf / Shutterstock A chystá se další rekord. Australský Qantas plánuje „Project Sunrise“ – přímé lety ze Sydney do Londýna a New Yorku. Tyhle lety by měly trvat přes 20 hodin. Letadlo bude mít dokonce speciální „wellness zónu“, kam si lidé budou moct jít protáhnout a zacvičit.
Nejde tedy jen o to, kdo doletí nejdál. Tyto lety jsou hlavně přehlídkou technologií a prestiže. Není to cestování pro masy, ale cílená služba pro ty, kteří jsou ochotni si za komfort a ušetřený čas pořádně zaplatit. Mění to pohled na cestování – už to není jen přesun, ale zážitek, který má být co nejpříjemnější.
Zdroje: wikipedia , timeout , simpleflying