Zvenčí vypadá jako další obchodní letadlo. Ale to, co právě odstartovalo ve Francii, je mnohem víc než to. Jedná se o první letoun v rámci programu Archange, platformu pro elektronické zpravodajství schopnou zachytit kritické signály za letu. Jeho úkolem není přepravovat manažery, ale strategické informace. A je to klíčový prvek ve snaze Francie posílit svou vojenskou autonomii v desetiletí, které je poznamenáno elektronickou válkou a globálním sledováním.
Program s velkými ambicemi
Archange není jméno zvolené náhodně. Program reaguje na konkrétní ambice: poskytnout Francii novou generaci letounů schopných provádět signální zpravodajství ze vzduchu, s národní technologií a operační autonomií. Plán, který řídí Generální ředitelství pro vyzbrojování (DGA), počítá s dodáním tří letounů do konce období, na které se vztahuje zákon o vojenském programování 2024-2030.

Zdroj: Youtube.com
Jejich hlavním úkolem bude zachycovat, identifikovat a analyzovat elektromagnetické emise: od taktických komunikací až po radary protivzdušné obrany. Jde o schopnost, která se v kontextu elektronického boje, hybridních konfliktů a informačního přetížení stává významným strategickým přínosem. Francie se nesnaží pouze modernizovat své prostředky pro shromažďování zpravodajských informací: chce zajistit, aby tyto kritické informace nebyly závislé na třetích stranách.
Nová platforma pro elektronický boj
Archange vychází z letounu Dassault Falcon 8X, výkonného proudového letounu s dlouhým doletem, který je známý svou spolehlivostí, autonomií a komfortem. U tohoto programu však luxus ustupuje inteligenci. Společnost Dassault Aviation letoun rozsáhle upravila, aby jej přeměnila na pokročilou platformu SIGINT, přizpůsobenou náročným operačním požadavkům francouzského letectva a Francouzských vzdušných a kosmických sil.
Falcon 8X je ideální platformou: má dolet až 11 945 km a ve vzduchu vydrží až 14 hodin. Jeho trojitý motor zajišťuje redundanci a bezpečnost při dlouhých letech. Přeměna proudového letounu na platformu pro elektronický boj vyžaduje mnohem víc než jen přepracování draku letounu. Skutečný skok se odehrává v jeho mozku. Misionářský systém letounu Archange vyvinuly společnosti Thales DMS a Thales SIX, dvě divize francouzské skupiny specializující se na obranné a palubní systémy.
Letoun bude vybaven technologiemi schopnými zachycovat radarové emise i komunikaci. Tato dualita – ELINT a COMINT – umožňuje vytvořit podrobný obraz taktického prostředí. Systém Thales navíc dokáže tyto informace porovnávat s dalšími údaji a propojovat je s jinými platformami ISR.
Význam signálního zpravodajství v 21. století
Moderní válka se již nevede pouze pomocí obrněných vozidel a stíhaček. Bojuje se také v elektromagnetickém spektru. A právě zde přichází ke slovu signální zpravodajství, známé jako SIGINT. Tento typ zpravodajství je založen na zachycení, analýze a interpretaci elektronického vysílání. Může jít o rádiové rozhovory mezi jednotkami, radarové signály protivzdušné obrany, šifrovanou taktickou komunikaci nebo emise z navigačních a naváděcích systémů.
V rámci SIGINT existují dvě hlavní větve: COMINT, která se zaměřuje na komunikaci, a ELINT, která se zaměřuje na neverbální elektronické systémy, jako jsou radary nebo detektory přiblížení. Kombinace obou umožňuje pochopit, jak se protivníkovy síly pohybují a komunikují, předvídat rozmístění, odhalit aktivní systémy nebo dokonce odhalit vzorce, které odhalují záměr pohybu.
Mít letoun schopný operovat v této neviditelné dimenzi znamená mít náskok před nepřítelem. Je to jako možnost létat na okraji přímého boje a přesto měnit rovnováhu na bojišti.
Detaily o investici a budoucnost projektu
Ačkoli přesné náklady na program nebyly zveřejněny, je známo, že zahrnují vývoj technologií, modifikaci letadel, výcvik operátorů a logistickou podporu po celou dobu životnosti. Vzhledem k úrovni technické vyspělosti a omezenému počtu jednotek se jedná o významnou investici. Cíl je jasný: do pěti let mít ve vzduchu národní kapacitu elektronického zpravodajství, která doplní satelity a bezpilotní letouny, ale bude mít tu výhodu, že bude schopna pružněji reagovat, měnit polohu a jednat.

Zdroj: Youtube.com
Od této chvíle začíná intenzivní cyklus letových zkoušek, kalibrace systémů, integrace senzorů a provozních ověření. Každá součást, od antén až po software pro analýzu signálu, bude muset před uvedením do aktivního provozu prokázat svou spolehlivost v reálných podmínkách.