Elon Musk navrhuje revoluci v mezikontinentální dopravě – místo letadel chce používat rakety. Cestu mezi kontinenty by to zkrátilo na desítky minut, ale plány zatím brzdí vysoké náklady, bezpečnostní rizika i technická omezení.
 
 Představte si, že byste se mohli dostat z Prahy do Sydney za něco málo přes 30 minut. Přesně to navrhuje magnát Elon Musk: znovu využít svou raketovou technologii k propojení kontinentů během mrknutí oka, místo aby mířila do vesmíru. A na rozdíl od jiných slibů jihoafrického miliardáře je tento technologicky velmi pravděpodobný. Máme know-how a nástroje k vytvoření tohoto nového dopravního systému, jeho rakety jsou referencí v oboru a on si stále upevňuje své prvenství novými úspěchy. Nic mu nebrání v realizaci této myšlenky. Tedy, nic kromě komerční životaschopnosti.
 Musk ji totiž navrhuje již více než pět let, a přestože se mu za tu dobu podařilo drasticky snížit náklady na starty a vyvinul největší raketu v historii (Starship s výškou přes 120 metrů), návrh stále neodpovídá potřebám trhu. Důvodů může být několik a mezi nimi vynikají tři: cena, bezpečnost a spolehlivost.
 Otázka ceny
 Před desetiletími mohl každý kilogram, který jsme chtěli vynést na raketě, stát desítky tisíc dolarů v palivu, ale u Starshipu stojí každý kilogram jen 200 eur (4 900 Kč). Toto snížení je do značné míry zásluhou pokroku společnosti Space X Elona Muska, ale také pokroku celého odvětví. Bohužel, vzhledem k tomu, že průměrný muž váží 70 kilogramů, to znamená, že za 14 000 eur (343 000 Kč) bychom mohli vzlétnout ve Starshipu. Pokud se vám nyní zdá tato cena za cestu z Evropy do Spojených států přemrštěná, musíte vzít v úvahu, že je třeba připočítat několik příplatků: náklady na údržbu, náklady na personál, amortizaci veškeré potřebné infrastruktury a samozřejmě ziskovou marži.
   Možná si říkáte: „no, alespoň se o tyto dodatečné náklady mohou podělit ostatní cestující“, ale čísla nejsou příliš lichotivá. V roce 2019 Elon Musk na Twitteru napsal, že jeho vesmírná loď Starship by mohla přepravit 1 000 lidí, pokud bychom se obešli bez vybavení, jako jsou toalety. Od té doby serióznější odhady toto číslo značně zmenšily a zdá se, že rozumnější je představit si, pokud vůbec, kolem 50 až 100 lidí. To je mnohem méně než komerční letadla, která používáme k přepravě přes kontinenty a která mohou přepravit 300 až 600 lidí. A to vše bude samozřejmě záviset na tom, kolik raket může být současně v provozu, na odpalovacích rampách a na rozmístěných raketových přijímacích zbraních. Zatím se zdá, že  je to příliš drahé na to, aby  to zaujalo i luxusní trh, který má k dispozici delší, ale mnohem pohodlnější cesty přes svět. 
 Bezpečnost
 Druhým bodem, který je třeba mít na paměti, je bezpečnost, protože stále máme co do činění s raketou s tunami paliva, která se chystá vzplanout. Je pravda, že s tím, jak technologii ovládáme, jsou nehody mnohem méně pravděpodobné, ale Starship při svých nedávných zkušebních startech několikrát explodoval. Právě teď by technologie nemohla zajistit bezpečnostní standardy požadované spotřebiteli, ale i kdyby se je podařilo výrazně zlepšit, bude se muset utkat s letadlem, které je jedním z nejbezpečnějších dopravních prostředků, jaké máme. V tomto ohledu se mezikontinentální raketové lety zdají být ještě daleko.
 Další medicínsky významnou vlastností je zrychlení rakety. Při startu hvězdné lodi vzniká více než 3 G, tj. vaše tělo se cítí třikrát těžší. U netrénovaných osob mohou tyto náhlé změny rychlosti způsobit závratě a dokonce zvýšit riziko kardiovaskulárních nehod. Muskem navrhovaný produkt by tedy byl prozatím dostupný pouze bohatým, zdravým a možná i mladým lidem.
 Spolehlivost
 A dostáváme se k poslednímu bodu: spolehlivosti. Viděli jsme, že potenciální zákazníci by tvořili velmi malé procento populace. Kolik by bylo potřeba denně dojíždějících, aby byl projekt ziskový? Jednou z možností by samozřejmě bylo přistoupit k projektu jinak. Místo snahy o pravidelnost (jeden nebo několik letů týdně) byste jim mohli nabídnout lety „na vyžádání“. Tímto způsobem, pokud by se podařilo dát dohromady dostatek lidí, kteří by chtěli cestovat v určitý den, by to mohli zkoordinovat s dostatečným předstihem. Ve skutečnosti se zdá, že jedno z využití této technologie by mohlo být vojenské, což by umožnilo rozmístit vojáky kdekoli na planetě ve velmi krátkém čase. Problémy s touto aplikací jsou však jiné a nebudeme se jimi zde zabývat.
 Představme si, že se navzdory všemu podaří zřídit dopravní prostředek s dobrou pravidelností, který vám umožní rezervovat si místo na raketě, která vám nejlépe vyhovuje, stejně jako když si kupujete letadlo nebo vlak. Stále tu bude další problém související se spolehlivostí, který atraktivitu této dopravy snižuje, protože jestli něco letečtí nadšenci vědí, tak to, že starty se nemohou uskutečnit kdykoli. Povětrnostní podmínky musí být optimální, a i když existují způsoby, jak je zajistit, chaos v atmosféře hraje svou roli a mnohem častěji, než je pro potenciální cestující únosné, by start zdržel. Mluvíme o zpoždění v nejlepším případě několika hodin.
 
Zdroj: Youtube.com
Jaký by mělo smysl utrácet tisíce eur za nepohodlnou dopravu s malou časovou flexibilitou, když si kvůli zpoždění nezkrátíte cestu ani o tolik ve srovnání s tím, kolik by trvala v běžném letadle? Všechny tyto problémy jsou samozřejmě řešitelné, a možná se za pět let dočkáme nějaké zkušební verze této myšlenky, dostatečně upravené, aby byla komerčně realizovatelná. Zatím jsou však všechny sliby spíše reklamou než čímkoli jiným.
 Perspektivy do budoucna
 Elon Musk není sám, kdo zkoumá možnosti využití raket pro mezikontinentální cesty. Myšlenka „point-to-point“ zaujala i další letecké společnosti, které zvažují vlastní verze této technologie. Zájem o suborbitální přepravu osob projevila také společnost Blue Origin Jeffa Bezose. Ačkoli zatím nebyly oznámeny žádné konkrétní plány, konkurence v této oblasti by mohla urychlit vývoj bezpečnějších a cenově dostupnějších technologií.
 Kromě toho je stále větším problémem dopad raket na životní prostředí. Při startech do vesmíru se do atmosféry uvolňuje značné množství skleníkových plynů a pevných částic. Společnosti zkoumají čistší paliva a technologie startu, které minimalizují dopad na životní prostředí. I když rakety mohou nabídnout rychlý způsob cestování, je zásadní, aby tyto inovace byly dlouhodobě udržitelné.
 V neposlední řadě bude pro úspěch tohoto druhu dopravy hrát zásadní roli také to, jak jej přijme veřejnost. Jak budou společnosti tyto technologie vyvíjet a testovat, bude nezbytné informovat veřejnost o jejich bezpečnosti a potenciálních výhodách. Důvěra spotřebitelů bude rozhodujícím faktorem pro přijetí raketové dopravy jako životaschopné alternativy k tradičním komerčním letům.