Letecká společnost American Airlines právě představila nový vzrušující projekt, který má za cíl znovu zakomponovat vodík do letového provozu.
Bylo to již 15. srpna 2022, kdy společnost American Airlines oznámila předběžnou dohodu se společností ZeroAvia, která se týkala nákupu 100 vodíkových elektrických motorů. Základním předpokladem elektrických motorů je využití vodíku k výrobě elektřiny, která pohání otáčející se vrtule elektromotorů . Tyto motory by znamenaly další odklon od spalovacích motorů.
Zdroj: Youtube.com
V současné době se zdá, že vodíkově-elektrická technologie je testována na 20místném letadle, ale práce tím nekončí. ZeroAvia pracuje na motoru, který by mohl být vhodný pro větší proudová letadla, jako je například Bombardier CRJ700 . Ačkoli konstrukce stále probíhá, tyto vodíkově-elektrické motory se mohou velmi dobře ukázat jako řešení pro kratší trasy. Snížení některých emisí produkovaných leteckým průmyslem je dobrým cílem, který je třeba mít na paměti.
Letecký průmysl přijímá ideologii nulových emisí Statistiky ukazují, že letecký průmysl se podílí na celosvětových emisích CO₂ 2,5 % . Letecký průmysl tedy musí usilovat o dosažení cílů čisté nuly a společnost American Airlines se snaží těchto cílů dosáhnout do roku 2050. Možná, že společnost American Airlines usiluje o typ paliva , který je v leteckém průmyslu nejpotřebnější. Motory poháněné vodíkem slibují nulové emise , po nichž zůstávají pouze stopy vodní páry, a jsou tedy výhodné pro cestu nulových emisí. Uzavřením dohody se společností ZeroAvia si American Airlines vydobyla své vlastní místo v oblasti udržitelného letectví.
Cesta k motorům na vodíkový pohon však není zcela jednoznačná. Bude třeba vynaložit větší investice, protože infrastruktura potřebná k pohonu letadel na vodík je nákladná. Existuje naděje, že s tím, jak se o vodík jako obnovitelný zdroj energie bude zajímat stále více zemí, se nákladový faktor infrastruktury mírně sníží.
Čistší budoucnost letecké dopravy Je jisté, že tyto vodíkově-elektrické motory zatím nelze slibovat pro dálkové lety, nicméně pro kratší cesty se zdají být perspektivní. Včasné zavedení těchto motorů na vzdálenost kratší než 500 mil (805 kilometrů) by se ukázalo jako úspěšné a udržitelnější.
V úvahu by tento pohon připadal například mezi menšími letišti v Severní Americe. Ačkoli American Airlines nemohou zajistit, že každý jednotlivý let bude slibovat nulové emise, společnost dělá pokroky, pokud jde o snižování emisí produkovaných leteckými společnostmi. Kromě toho se ukazuje, že vodíkově-elektrický pohon letadel ZA600 společnosti ZeroAvia je slibným řešením pro budoucí udržitelnou leteckou dopravu
Další výhodou je tiché fungování vodíkově-elektrických motorů, které přináší významné výhody v oblasti snížení hlukové zátěže. Možná, že American Airlines povzbudí další letecké společnosti, aby následovaly jejich příkladu.
American Airlines a ZeroAvia pracují ruku v ruce Ano, toto partnerství mezi American Airlines a ZeroAvia udává tón všem budoucím letům. Společnost American Airlines buduje lepší budoucnost pro letecký průmysl tím, že zvažuje paliva, která jsou čistší a možná lepší pro pohon motorů budoucnosti. Jakmile budou překonány náklady na infrastrukturu a bude možné ji rozšířit, možná se změní celý průběh letů budoucnosti.
Udržitelnost je klíčová pro budoucnost leteckého průmyslu a přináší naději na zmírnění dopadů klimatických změn. Společnost American Airlines prozatím investuje do vývoje vodíkových technologií a objednala si 100 vodíkových elektrických motorů pro budoucí potenciální využití , avšak komerční lety na vodík zatím neprobíhají.
Kromě samotného přínosu pro životní prostředí jsou významné i ekonomické důsledky zavedení vodíkového paliva. Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) by letecký průmysl mohl přechodem na vodík ušetřit miliardy na nákladech na pohonné hmoty vzhledem k jeho hojnosti a možnosti místní výroby. Přechod na vodík by navíc mohl stimulovat tvorbu pracovních míst v nových odvětvích, jako je výroba a distribuce vodíku a výroba letadel kompatibilních s vodíkovým pohonem.
Kromě toho, vzhledem k tomu, že vlády po celém světě prosazují přísnější předpisy v oblasti životního prostředí, mohou letecké společnosti, které včas zavedou vodíkovou technologii, získat konkurenční výhodu. Mohly by využívat pobídek a dotací zaměřených na snížení uhlíkové stopy , což by dále kompenzovalo počáteční náklady na přechod na vodíkové palivo.
Závěrem lze říci, že spolupráce mezi American Airlines a ZeroAvia není jen krokem k čistšímu nebi, ale také strategickým krokem, který by mohl nově definovat budoucnost letectví. S technologickým pokrokem a rozvojem infrastruktury se lety na vodíkový pohon mohou brzy stát běžnou záležitostí, což povede k udržitelnějšímu a ekonomicky životaschopnějšímu leteckému průmyslu.