<p>Léto láká k pohodové jízdě, ale horké počasí je pro řidiče i auta náročný test. Redakce Drbny přináší tipy na to, jak se vyhnout nehodám, poruchám i zbytečným pokutám.</p> <h3>Pneumatiky pod tlakem</h3> <p>Fyzika je v létě nemilosrdná, horko totiž zvyšuje tlak v pneumatikách. Přefouknuté pláště se na rozpálené dálnici mohou přehřívat natolik, že hrozí jejich prasknutí. To může vést i ke ztrátě kontroly nad vozidlem.</p> <p>Nečekané „bouchnutí“ zadní pneumatiky při rychlosti 130 km/h je častější, než si řidiči myslí. „<em>Před delší cestou zkontrolujte tlak při studených pneumatikách, prohlédněte vzorek a hlídejte praskliny</em>,“ radí <strong>Martin Thienel </strong>ze společnosti Kalkulátor.cz.</p> <h3>Horko zpomaluje reakce</h3> <p>Unavený řidič je nebezpečný řidič. Interiér auta se v létě snadno promění v saunu. Řidiči pak rychleji ztrácejí energii, hůře se soustředí a reakční doba se prodlužuje až o pětinu. Pomáhá klimatizace, ale jen pokud je čistá a funkční. V opačném případě může naopak unavit ještě víc, špatná cirkulace vzduchu, prach, plísně či nedostatek kyslíku udělají své.</p> <p>Ideální teplota v kabině je mezi dvaadvaceti a čtyřiadvaceti stupni. Potřebné jsou též pravidelné přestávky alespoň každé dvě hodiny a dostatek tekutin. Při delší cestě si dopřejte krátkou procházku na čerstvém vzduchu, ideálně ve stínu, doporučuje Thienel.</p> <h3>Oslnění sluncem</h3> <p>Letní slunce může zejména ráno a navečer výrazně omezit viditelnost. K oslňování dochází často na úsecích vedoucích na východ nebo západ. Nebezpečné je i odražené světlo od mokré vozovky nebo skel ostatních aut.</p> <p>Řešení? Polarizační brýle, sluneční clona a přizpůsobení rychlosti viditelnosti. Pokud vás slunce zcela oslní, raději na okamžik zpomalte a držte pevně volant, radí Thienel.</p> <h3>Nečekané nebezpečí </h3> <p><em>„V horku přibývá cyklistů, motorkářů a chodců. Ti jsou na silnici zranitelnější. Na úzkých silnicích nebo v přehledných zatáčkách mohou být vidět až na poslední chvíli. Suché počasí navíc zvyšuje riziko, že vítr na vozovku nafouká prach, písek nebo drobné kamínky, které snižují přilnavost pneumatik a mohou poškodit lak. Jezděte proto opatrně, zejména při předjíždění, a na místech se sníženou viditelností zpomalte. V blízkosti cyklistů zachovávejte boční odstup minimálně 1,5 metru, jak vyžaduje zákon,“</em> říká Thienel.</p> <h3>Technika v extrémních teplotách</h3> <p>Vysoké teploty zatěžují motor i elektroniku auta. Přehřátý motor může ztratit výkon, způsobit poškození těsnění a v krajním případě vést až k požáru. Přetížené baterie, alternátory a další elektrické komponenty také trpí.</p> <p>Sledujte teplotu motoru na palubní desce, pravidelně kontrolujte hladinu chladicí kapaliny a ujistěte se, že je chladič čistý a neucpaný. Pokud ukazatel teploty vystoupí do červené zóny, okamžitě zastavte a motor vypněte, radí odborník.</p> <h3>Přehřáté vozovky a jejich vliv na jízdu</h3> <p>Rozpálený asfalt ztrácí přilnavost a prodlužuje brzdnou dráhu. Někdy se na opravovaných úsecích povrch i mírně deformuje. Odborníci dnes využívají prediktivní technologie, které varují před nebezpečnými úseky a zajišťují jejich rychlejší opravy. V horkých dnech se totiž asfalt může rozpálit i na více než sedmdesát stupňů. </p> <p>V praxi to znamená, že je vhodné udržovat větší odstup od vozidla před vámi, vyhnout se prudkým manévrům a jezdit plynuleji. <em>„Základem chytré údržby je propojení různých datových zdrojů, například čidel měřících teplotu povrchu, kamer sledujících aktuální provoz nebo laserového snímání nerovností vozovky. Díky tomu je možné včas detekovat přehřívající se úseky, které hrozí vznikem deformací nebo prasklin. Data zároveň umožňují sledovat vývoj závad ještě dříve, než jsou patrné pouhým okem,</em>“ říká <strong>Robert Knap</strong> ze společnosti VARS.</p> <p><em>„Velkou výhodou je i možnost okamžité reakce na náhlé změny počasí, jako jsou přívalové deště nebo bouřky, které mohou situaci na vozovce dramaticky zhoršit. Prediktivní systémy tak nejen zvyšují bezpečnost, ale zároveň umožňují efektivnější a cílenější údržbu. Místo zbytečných výjezdů se technika nasazuje tam, kde je skutečně potřeba,"</em> vysvětluje Knap.</p> <h3>Havarijní pojištění jako ochrana před extrémy léta</h3> <p><em>„Letní počasí dokáže překvapit nejen vysokými teplotami, ale i silnými bouřkami, přívalovým deštěm nebo krupobitím. Tyto jevy mohou poškodit karoserii, čelní sklo nebo elektroniku vozu. Havarijní pojištění vám pomůže pokrýt náklady na opravu či výměnu poškozených dílů, a to i v případě, že ke škodě došlo při parkování. Vyplatí se proto zkontrolovat, zda vaše pojistka kryje škody způsobené živly, a případně ji rozšířit,“</em> dodává Thienel.</p> <p></p>