Ferrari je trvale v čele světa motoristického sportu, proslulé svými inovativními a špičkovými konstrukcemi.
Automobilka Ferrari je nejen dědicem inovací v oblasti sportovních vozů, ale i nadále se přizpůsobuje moderním požadavkům, optimalizuje své motory pro dosažení špičkového výkonu a zároveň dbá na cíle v oblasti udržitelnosti a klimatu. Nedávno Ferrari představilo průlomový patent, který ukazuje jejich inovativní řemeslné a inženýrské schopnosti.
Vyvažování tradice a modernizace
Ikonická italská značka sportovních vozů je proslulá svými motory V12. Zpočátku bylo Ferrari čistě závodním týmem Formule 1, ale nakonec své vozy komercionalizovalo za účelem financování závodního týmu, přičemž motor V12 se stal základem jejich modelů. Ačkoli si lze Ferrari bez jeho spalovacích motorů jen těžko představit, společnost pokračuje ve svém přetváření, zůstává věrná svému závodnímu dědictví a zároveň přijímá moderní pokroky.

Zdroj: Youtube.com
V reakci na současné problémy, zejména na klimatickou krizi, začleňuje Ferrari do své nabídky modely s hybridním pohonem. Tyto modely jsou stejně konkurenceschopné a výkonné jako jejich tradiční protějšky. Do roku 2026 plánuje společnost uvést na trh svůj první plně elektrický vůz, jehož pohonná jednotka bude představena 9. října 2025. Tento krok představuje významný krok na cestě Ferrari k elektrifikaci, který je v souladu s celosvětovými trendy směřujícími k udržitelné mobilitě.
Revoluční design oválných pístů
Vedle elektrických inovací si Ferrari podalo patent na nový design, který podtrhuje jeho závazek k pokrokovým technologiím. Patent obsahuje konstrukci pístu podlouhlého tvaru, která se odchyluje od tradičních kulatých pístů používaných ve spalovacích motorech.
Tyto „oválné písty“ jsou orientovány kolmo ke klikovému hřídeli, což zajišťuje kompaktní konstrukci motoru, do níž se vejde velký motor V12 uvnitř vozidla. Tato konfigurace snižuje tření a příčné pohyby, čímž potenciálně zvyšuje výkon a zvyšuje účinnost motoru. Inovativní konstrukce je důkazem schopnosti značky Ferrari spojit tradici s inovacemi a zajistit, aby její motory zůstaly konkurenceschopné v rychle se vyvíjejícím automobilovém prostředí.
Ferrari není první, kdo se touto konstrukční koncepcí zabývá. Honda, další průkopník v oblasti alternativních technologií motorů, již dříve experimentovala s písty oválného tvaru. Ferrari však představilo svůj jedinečný přístup úpravou uspořádání klikového hřídele a ojnice, což umožňuje dvěma pístům sdílet jeden čep klikového hřídele. Tento patent by mohl být klíčový pro udržení významu motoru V12 v době, kdy automobilový průmysl přechází na elektrifikaci.
Zkoumání vodíkové technologie
Kromě této konstrukce motoru zkoumá Ferrari také vodíkovou technologii, která by prodloužila životnost spalovacího motoru. Společnost nedávno podala patent na spalovací motor, který jako zdroj paliva využívá vodík, čímž se odchyluje od konvenční technologie vodíkových palivových článků, která se používá ve většině vozidel s vodíkovým pohonem.

Zdroj: Youtube.com
Inovace, jako je tato, ukazují, že spalovací motor nemusí být zastaralý. Naopak, může mít budoucnost v ekologicky uvědomělém světě, který bude přepracován tak, aby vyhovoval alternativním zdrojům paliva. Využitím stávajících technologií mohou výrobci automobilů přijímat finančně rozumná rozhodnutí a pokračovat ve využívání známých konstrukcí a výrobků, místo aby znovu vynalézali kolo s novými elektrickými a vodíkovými palivovými články. Navíc, jak svět postupně přechází na alternativní motory, mohla by tato technologie hrát klíčovou roli při překlenování této mezery.