<p>Plánovaný obchvat je přeložka silnice I/39, která spojuje České Budějovice s turisticky atraktivní lokalitou lipenské přehrady. <em>„Musíme si však uvědomit, že ve chvíli, kdy by se obchvat začal stavět, bude dokončena dálnice D3 až na hranice s Rakouskem. Znamená to, že preferovaná příjezdová cesta k lipenské přehradě bude po dálnici a dále přes Vyšší Brod. Takže tranzitní doprava se Českému Krumlovu vyhne,"</em> uvedl jihočeský hejtman <strong>Martin Kuba </strong>(ODS).</p> <p>Analýza ministerstva dopravy podle něj zohledňuje mimo jiné náklady na plánovanou silnici, její přínos pro životní prostředí, snížení hluku nebo pokles počtu projíždějících vozidel. <em>„A v případě Českého Krumlova se záměr jeví jako nevýhodný, což je dáno hlavně členitým terénem. Zásadně ho prodražuje 1,6 kilometru dlouhý tunel, protože to vždy bývá nejnákladnější část stavby,"</em> uvedl hejtman. Kraj proto navrhuje alternativu bez tunelu. Její odhadované náklady se pohybují kolem 1,5 miliardy korun. <em>„Záleží ale hlavně na Českém Krumlově, co si zanese do územního plánu," </em>řekl Kuba.</p> <p>Někteří obyvatelé Českého Krumlova v minulosti uvedli, že obchvat je zbytečný. Poukazovali na statistiku dopravy, podle níž v roce 2023 denně projelo na vjezdu do Českého Krumlova skoro 23 tisíc aut. Ale na výjezdu z Krumlova už to bylo jen 9500 aut. Znamená to, že jako tranzit ve směru k lipenské přehradě silnici I/39 využívá přibližně jen 40 procent vozidel. <em>„Dopravní zátěž tvoří většinou obyvatelé města. Transit se na tom podílí menšinově a opakuji, že ten poměr ještě klesne do dvou let, kdy bude dokončena D3 na jihu Čech,"</em> řekl Kuba.</p>