<h3>Sklady praskají ve švech</h3> <p>Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) vstupuje do zimních měsíců s plnými sklady i jasně stanoveným plánem zimní údržby. V nadcházející sezoně se bude starat o 3 881 kilometrů krajských silnic druhé a třetí třídy. K dispozici má 441 tisíc litrů rozmrazovacích kapalin a zhruba 25 tisíc tun inertních materiálů, které jsou podle spotřeby rozděleny do jednotlivých oblastí kraje.</p> <p>Kromě krajských silnic se organizace letos opět stará i o část státních komunikací první třídy mimo území města Brna, a to v délce necelých 400 kilometrů. Výjimkou je úsek I/52 mezi dálnicí D1 a sjezdem Rajhrad a dálnice D52, kde údržbu zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic prostřednictvím střediska v Chrlicích</p> <p><em>„Silniční síť v kraji je během zimy rozdělena do 102 pracovních okruhů, každý má v průměru kolem 40 kilometrů. Odpovídají nastaveným časovým lhůtám i klimatickým podmínkám,</em>“ uvedl provozní náměstek ředitele SÚS JMK <strong>Milan Macháček</strong>. Do okruhů nejsou zahrnuty některé úseky v Brně, které kompletně spravují Brněnské komunikace.</p> <h3>Zajištění sjízdnosti</h3> <p>Z praktického hlediska to pak znamená, že na dálnicích a rychlostních silnicích bude sjízdnost zajištěna do 2 hodin, na silnicích zařazených do I. pořadí do 3 hodin, II. pořadí do 6 hodin a III. pořadí do 12 hodin. </p> <p>Macháček také upozorňuje, že na jihu Moravy existují úseky, které se v zimě neudržují vůbec.<em> „Jde o silnice bez linkové dopravy a s nízkým dopravním významem. Celkem je takových úseků asi 104 kilometrů,</em>“ doplnil.</p> <h3>Technika připravená na sníh i led</h3> <p>Do terénu vyrazí speciální autosypače a další technika. Při vydatném sněžení bude k dispozici také asi 200 traktorů s radlicemi, dále 11 nákladních automobilů se šípovými pluhy a nakladače. Na likvidaci vyšších vrstev sněhu je připraveno devět sněhových fréz.</p> <p><em>„Máme také dva speciální ledořezy, umístěné v Boskovicích a ve Vyškově. Slouží k odstraňování ujetých vrstev sněhu, zejména vyjetých kolejí na inertně udržovaných úsecích,"</em> uvedl ředitel SÚS JMK <strong>Jindřich Hochman</strong>.</p> <h3>Meteostanice a kamery hlídají vývoj počasí</h3> <p>Součástí zimního režimu je i sledování počasí. Správa aktuálně provozuje 25 meteostanic, z nichž 19 je osazeno kamerami. „<em>Záběry z kamer jsou dostupné na našich stránkách i na portálu dopravniinfo.cz. Na našem webu lze navíc sledovat mapu pohybu posypových vozů, kde je vidět aktuální výjezd i záznam jejich tras,</em>“ dodal Macháček.</p> <p>Zimní údržba na jižní Moravě začíná oficiálně s příchodem prvního sněhu či námrazy a potrvá až do jara. Silničáři ujišťují, že na zimu jsou připraveni v maximálním rozsahu.</p>