<p>V červenci vydal olomoucký magistrát stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích, k které se týkalo změny vedení dopravy v dosud obousměrné ulici Norská, která měla být nově jednosměrná ve směru od třídy Míru k Pražské ulici. Opačným směrem měla být vedená jednosměrka v souběžné ulici Gen. Píky. Jednosměrný průjezd se chystal také pro ulici Rumunská u Základní školy Helsinská, kam měla auta najíždět pouze z Norské. <em>„Město tímto reaguje na podněty zástupců škol a školek v oblasti a zároveň na podněty občanů na parkovací kapacity v předmětné lokalitě. V současné době probíhá výběrové řízení na dodavatele dopravního značení a konkrétní termín realizace je v jednání,“ </em>uvedl v polovině prázdnin k chystané novince mluvčí olomoucké radnice <strong>Jan Horejš</strong>.</p> <p>Na srpnovém i zářijovém setkání Komise městské části Neředín se ale projednával značný nesouhlas místních občanů s navrženou změnou. Podle zápisu z jednání upozornili občané například na chybějící dopadovou studii, která by zhodnotila, jak navrhované dopravní řešení ovlivní danou lokalitu. Obavy panují z výrazného prodloužení jízdní doby pro průjezd lokalitou, v důsledku toho zvýšené prašnosti a znečištění, následně i z rizika ucpání ulic kvůli faktu, že auta budou v dopravní špičce jen velmi těžko vyjíždět z ulice Čechova a Norská na Tř. Míru.</p> <p></p> <p>Dopravní specialistka z oddělení dopravního inženýrství Odboru dopravy Magistrátu města Olomouce <strong>Kateřina Motyčková</strong> na setkání mimo jiné upozornila, že vzhledem ke stávajícím šířkovým parametrům komunikace není v současné době v oblasti umožněno parkování aut, neboť cca 100 vozidel parkuje v rozporu s paragrafem 25 zákona o provozu na pozemních komunikacích, kdy při stání vozidla musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy.</p> <p><em>„Zjednosměrněním komunikací tak bude umožněno legální stání po jedné a v některých ulicích po obou stranách komunikace. Rozšíření těchto komunikací, které by umožnilo obousměrný provoz, není možné, neboť tomu brání rozsáhlý kořenový systém stromů a podzemní vedení sítí,“ </em>stojí v zápise.</p> <p></p> <p>Jako variantu k prověření navrhují občané i případnou investici do vybudování parkoviště pro pedagogy na pozemku ZŠ Helsinská a vytvoření parkovacích zálivů pro auta rodičů s dětmi na ulici u školy. Podle mluvčího radnice Jana Horejše město obdrželo podněty občanů týkající se úpravy provozu v ulicích Generála Píky, Rumunská, Norská, Helsinská a Čechova. „<em>Tyto podněty budou nyní posouzeny a projednány. Následně se rozhodne o případné realizaci,“ </em>sdělil mluvčí Horejš.</p> <p><em>„Ve čtvrtek nás čeká jednání, na odboru dopravy budeme se zástupci oblasti probírat jednotlivá řešení. Některé věci možná vypadají logičtější nebo lepší, ale musí se také vyhovět zákonným požadavkům a normám, které znají právě odborníci na oblast dopravy. To je potřeba si vyjasnit a pak se vytvoří konečná koncepce, jak to bude s jednosměrkami i s podélným parkováním do budoucna vypadat,“ </em>doplnila náměstkyně olomouckého primátora pro oblast dopravy <strong>Miroslava Ferancová</strong> (ANO).</p>