Ve světě, který se stále více zaměřuje na udržitelnost, stojí automobilový průmysl v čele vývoje inovativních řešení pro pohon vozidel budoucnosti.
Hledání alternativ k fosilním palivům, od elektrických motorů po biopaliva a vodíkové palivové články, nabírá na obrátkách. V rámci významného posunu směrem k ekologičtější budoucnosti spojují společnosti z Evropy a Asie své síly, aby podpořily udržitelná dopravní řešení.
Zelený posun v dopravním průmyslu
Vzhledem k tomu, že si světové společenství stále více uvědomuje neblahé důsledky změny klimatu, je odvětví dopravy pod tlakem, aby přijalo udržitelnější postupy. Toto odvětví se podílí na celosvětových emisích skleníkových plynů přibližně 25 %, a to především kvůli své závislosti na fosilních palivech. Tyto emise se významně podílejí na globálním oteplování a změně klimatu.
Automobilový průmysl proto zkoumá různé metody, jak snížit závislost na fosilních palivech. Jedním z hlavních řešení se stala elektrická vozidla, jejichž elektrické modely nyní nabízejí téměř všichni významní výrobci automobilů. Tento posun je součástí širší strategie postupného vyřazování spalovacích motorů a přechodu na udržitelnější technologie.
Evropa a Asie spojují své síly v oblasti vodíkových paliv
Přestože v diskusi dominují elektromobily, zkoumají se i další inovativní řešení. Pozoruhodná spolupráce mezi českou Škodou a jihokorejským Hyundai se zaměřuje na řešení vodíkové energie. Cílem tohoto partnerství je vytvořit vodíkové hospodářství s využitím pokročilých systémů a technologií vodíkových palivových článků společnosti Hyundai.
V roce 2024 podepsaly společnosti Škoda a Hyundai během Korejsko-českého podnikatelského summitu v Praze memorandum o porozumění (MOU). Tato dohoda podtrhuje jejich závazek rozšiřovat vodíkovou mobilitu, přičemž Škoda integruje vodíkové technologie Hyundai do svého provozu. Systémy vodíkových palivových článků Hyundai budou v této spolupráci hrát klíčovou roli.
„Cílem našeho partnerství se skupinou Škoda je urychlit zavádění vodíkových technologií, což by přispělo k rozvoji vodíkové technologie a uhlíkové neutrality na světových trzích, včetně České republiky. Společně se skupinou Škoda Group usilujeme o vedoucí postavení v rychle rostoucím vodíkovém byznysu vytvořením pozitivní synergie mezi naší technologií palivových článků a produkty a projekty mobility skupiny Škoda Group,“ řekl Ken Ramírez, výkonný viceprezident a ředitel divize Global Commercial Vehicle and Hydrogen Business společnosti Hyundai Motor Company.
Hyundai se zavázal budovat „vodíkovou společnost“ prostřednictvím své značky HTWO, která zahrnuje celý vodíkový hodnotový řetězec. Cílem této iniciativy je učinit z vodíku životaschopný a udržitelný zdroj energie pro různé aplikace, od dopravy až po průmyslové využití.
Vycházející hvězda vodíku
Spolupráce společností Škoda a Hyundai je součástí širšího trendu v automobilovém průmyslu. Japonští giganti Toyota, Mazda a Subaru rovněž oznámili partnerství při vývoji alternativních motorů. Tyto společnosti nejsou ve vodíkových technologiích nováčky; zejména Toyota je již desítky let průkopníkem v oblasti palivových článků.
Přestože Toyota nadále investuje do elektromobilů, vidí také značný potenciál vodíkových palivových článků, zejména v odvětvích, jako je dálková nákladní doprava a letectví. Vodík nabízí v těchto oblastech výhody díky své vysoké hustotě energie a rychlému doplňování paliva, což z něj činí slibnou alternativu k elektrickým bateriím.