<p>V jednom z berlínských supermarketů pořídíte dvacetiláhev legendárního Pilsner Urquellu za 14 eur. Po jednoduchém přepočtu je tak každá láhev levnější o desítky centů, než když si stejný nápoj koupíte v českém obchodě během akce. Že jde o výjimečnou nabídku? Kdepak. Podobné ceny se v Německu objevují opakovaně, ať už v Rewe, Edece nebo SPARu. </p><p>Zatímco u našich západních sousedů si zákazníci vychutnávají ležák za 70 centů za láhev, čeští pivaři zaplatí za kus v akci skoro euro. Podobné je to i na Slovensku, přestože právě tam a v Česku by „Plzeň“ měla být nejdostupnější. Hledání pravých příčin tohoto paradoxu není snadné. Výrobce Plzeňský Prazdroj i obchodní řetězce mlží, kdo určuje cenu a jak vysoká je pro jednotlivé partnery.</p><p>Podle pivovaru to diktuje obchodní síť, obchodníci zase poukazují na rozdílné ceny, které pivovar nastavuje pro různé trhy. I politické legendy si neodpustily ironickou poznámku o české blahobytnosti a ochotě platit víc. Klíčová část je vnímání značky – Pilsner Urquell je na domácím trhu synonymem kvality, prestiže a tradice. </p><p>V Německu se však ztrácí v nabídce stovek značek, kde rozhoduje hlavně cena. Odborníci nepřekvapí: rozdíl v ceně je kombinací marketingového nastavení, tvrdé konkurence a odlišné strategie distribuce. Pro výrobce je levnější prodat v Německu víc, i když s menším ziskem na kusu. Čeští zákazníci jsou loajální, za své pivo jsou ochotni platit vyšší cenu a pivovar na tom dobře vydělává. </p><p>Použité zdroje: Novinky.cz, ČZU, vyjádření obchodních řetězců a odborníků</p>