<p>Většina z nás si myslí, že při nakupování máme vše pod kontrolou. Jenže to je velký omyl. Supermarkety přesně vědí, jak vás přimět utratit víc, než jste původně plánovali. Od výhodných akcí až po chytré rozmístění zboží – každý detail má svůj smysl. A bývalý zaměstnanec jednoho z řetězců teď prozradil, jak tyhle triky fungují v praxi.</p><p>Pokud vás už někdy napadlo, že jste do obchodu přišli jen pro základní potraviny, ale nakonec jste odcházeli s plným košíkem, rozhodně v tom nejste sami. Odolat všem nástrahám, které obchody promyšleně připravují, dokáže jen málokdo. Často si ani nevšimnete, že jste během cesty k regálu se sýry několikrát neplánovaně zastavili a do košíku vám přibylo něco, co jste vůbec nechtěli.</p><h2>Obchody se snaží co nejvíce vydělat</h2><p>Rozmístění zboží zdaleka není nahodilé. Potraviny, které potřebujete každý den – jako sýr, pečivo, mléko nebo vejce – najdete většinou až na konci prodejny. Supermarkety tím chtějí, abyste prošli co největší částí obchodu a měli tak větší šanci, že po cestě něco přihodíte do košíku. Pokud vám tedy přijde, že je zboží někdy uložené nelogicky, věřte, že je to záměr. Zaměstnanci jsou školeni, aby zboží rozmístili tak, aby vás zpomalili, zaujali a přiměli zastavit. </p><p>Často po cestě narazíte na výrobky ve slevě, které vás mají nalákat k impulzivnímu nákupu. Cílem je, abyste prošli co nejvíc uliček a nakoupili co nejvíc. Dalším oblíbeným trikem je umístění zeleniny a ovoce hned u vchodu. To není náhoda, ale promyšlený tah. Čerstvá a barevná přehlídka má ve vás vzbudit pozitivní první dojem a přesvědčit vás, že vše v obchodě je stejně kvalitní. Jde o psychologickou fintu – pokud si podvědomě uložíte obraz čerstvosti a lákavosti, už tolik nezkoumáte kvalitu dalších výrobků. </p><p>Víte, že někdy je zelenina přikrášlená vhodným osvětlením nebo postříkaná vodou?Na tohle většina zákazníků ani nepomyslí. Nejdražší zboží obchody umisťují do výšky očí, protože vědí, že právě tam si ho lidé nejčastěji všimnou. Zaměstnanci jsou jasně instruováni, aby tam dávali drahé značkové produkty. Počítají s tím, že do obchodu často chodí unavení lidé po práci, kteří sáhnou po tom, co vidí jako první. Pokud byste se ale sklonili do spodních regálů, našli byste stejnou věc od jiného výrobce za nižší cenu. </p><h3>Pokud nechcete utrácet, dejte si pozor</h3><p>Pokud tedy chcete ušetřit, zkuste prozkoumat právě nejnižší police. Podobně to funguje se zbožím, kterému brzy končí trvanlivost. Hodně lidí ještě neví, že platí pravidlo „nový dozadu, starý dopředu“. Možná vám už někdy připadlo, že jste ve spěchu vzali první jogurt v řadě a až doma zjistili, že vám vydrží jen dva dny. Kdybyste sáhli dozadu, měl by datum spotřeby i dva týdny.</p><p>Slevy jsou dalším oblíbeným nástrojem, jak vás přimět utratit víc peněz. Dříve supermarkety uměle navyšovaly ceny, aby pak mohly částku přeškrtnout a zahlásit velkou slevu. Dnes už ale často najdete na cenovce i nejnižší cenu za posledních 30 dní, takže si můžete udělat lepší představu o tom, jestli je akce opravdu výhodná.</p><p>Pozor si dejte i na barvu cedulek s cenami. Žluté nebo červené cedulky vás mají přesvědčit, že zboží je ve slevě, ale často je to jen reklamní trik. Ne vždy totiž skutečně znamenají slevu. Při placení to celé vrcholí. Fronty u pokladny jsou schválně lemované regály s čokoládami, žvýkačkami a lízátky. Důvod je jasný – čekání v napětí, často s dětmi, vede k impulzivním nákupům. Regály jsou opět strategicky umístěné, tentokrát hlavně ve výšce dětských očí, aby si děti mohly vydupnout něco sladkého. Tahle ulička je poslední šancí supermarketu, jak vás ještě přesvědčit k dalšímu nákupu.</p><p>Zdroje: dtest.cz, thesun.co.uk, tn.nova.cz, alik.cz</p>