Nejodolnější americké letadlo právě napsalo novou kapitolu příběhu, který začal před půl stoletím. Letectvo a společnost Sierra Nevada Corporation zahájily první letové zkoušky letounu E-4C SAOC, přímého nástupce E-4B Nightwatch, rodiny „letounů soudného dne“, které zajišťují kontinuitu velení i v případě nejhoršího scénáře. Nedávno z Daytonu v Ohiu poprvé vzlétl obří letoun na bázi Boeingu 747-8, čímž byla zahájena testovací kampaň, která bude pokračovat i v následujících měsících a otevře přechod na modernější flotilu. Tímto krokem začínají USA nahrazovat létající bunkry, jejichž životnost se blíží ke konci.
Nejedná se o nový koncept: jde o vývoj systému, který spojuje kontinuitu vládnutí, bezpečnou komunikaci a jaderné odstrašení. Program SAOC, jehož kontrakt v hodnotě více než 13 miliard dolarů (273 miliard korun) byl uzavřen v roce 2024, znamená změnu přístupu Pentagonu: poprvé nevede integraci původní výrobce letounu 747 a odpovědnost připadá společnosti specializující se na velké přestavby, která spojila partnery světové úrovně, aby postavila nejmodernější velitelský letoun své doby. Tento první let je prvním odrazovým můstkem v desetileté práci na vytvoření platformy schopné pokračovat v provozu, když vše ostatní selže.
Nová kapitola pro nejstrategičtější americký letoun
Přežitelné operační středisko (Survivable Airborne Operations Center, SAOC) je nejambicióznějším projektem letectva, který má posílit jeho jadernou velitelskou, řídicí a komunikační síť. Jeho poslání je jasné: zajistit, aby i v případě vyřazení strategických center na zemi mohlo vedení země koordinovat vojenskou reakci a udržet kontrolu nad ozbrojenými silami ze vzduchu. Ne náhodou se těmto letadlům říká „letadla soudného dne“: jsou navržena jako poslední záchrana v případě, že se vše zhroutí, a fungují jako skutečný létající Pentagon.
První generace této platformy, E-4B Nightwatch, vstoupila do služby v 70. letech 20. století na bázi Boeingu 747-200. V té době se již používaly letouny E-4B Nightwatch. V současné době USA udržují čtyři aktivní jednotky, které jsou všechny dislokovány na letecké základně Offutt v Nebrasce. Navzdory jejich robustnosti si čas vybírá svou daň: každý letoun je starý několik desetiletí, náhradní díly se shánějí stále obtížněji a dostupnost se pohybuje pouze kolem 55 %. Udržování těchto obrů v provozu je nákladný úkol a letectvo plánuje jejich vyřazení na počátku příštího desetiletí.
Renovace již probíhá
Sierra Nevada převzala čtyři z pěti letounů Boeing 747-8I zakoupených od Korean Air a probíhají na nich zásadní úpravy. V Daytonu v Ohiu a ve Wichitě v Kansasu probíhají přestavby a zkoušky, které budou trvat nejméně do roku 2026. Tento rozvržený plán umožní, aby nové letouny vstoupily do služby v době, kdy se začnou vyřazovat letouny E-4B, a zároveň se zachová provozní jádro, které zajistí kontinuitu vládních služeb.
Technologický skok je zřejmý. Letoun 747-8 je posledním velkým čtyřmotorovým dopravním letadlem vyráběným ve Spojených státech, má větší kapacitu paliva, účinnější motory a širší trup než jeho předchůdce. Díky těmto vlastnostem je ideálním základem pro letadlo, které potřebuje udržet delší provoz s doplňováním paliva za letu. Drak letounu 747-8 také poskytuje prostor pro růst, který umožňuje integrovat pokročilé komunikační vybavení, zesílené pancéřování a redundantní systémy, které jsou navrženy tak, aby přežily elektromagnetické impulsy nebo kybernetické útoky.
Na průmyslové úrovni má program rovněž význam. Ačkoli Boeing zůstává původním výrobcem letounu 747 a poskytuje konstrukční podporu, tentokrát projekt nevede: letectvo se rozhodlo pro otevřený datový model, aby zajistilo, že vláda bude vlastníkem konstrukce a bude ji moci v budoucnu upravovat, aniž by se spoléhala pouze na výrobce OEM. Společnost Boeing po neshodách ohledně smluvních podmínek a práv k datům v roce 2023 z tendru odstoupila, čímž otevřela dveře společnosti Sierra Nevada Corporation jako hlavnímu dodavateli. Tato společnost, známá svými vysoce komplexními projekty, se spojila s giganty, jako jsou Lockheed Martin, Collins Aerospace a Rolls-Royce, aby vytvořila bezprecedentní platformu pro armádu.
Význam letounů v praxi
Její role v nedávné historii posiluje potřebu této investice. Letouny E-4B se podílely na kritických událostech: od cvičení zaměřených na kontinuitu vládních činností až po mimořádné události, jako byly útoky z 11. září 2001, kdy nejméně jeden z těchto letounů vzlétl, aby uprostřed chaosu zajistil bezpečnou komunikaci. Tato letadla běžně doprovázela ministra obrany na mezinárodních cestách, zůstávala v pohotovosti během prezidentských projevů v Kongresu a sloužila jako záložní síť při zavádění národních bezpečnostních protokolů. V obecném povědomí se objevují jen málo, ale jejich existence je součástí americké odstrašující strategie.

Zdroj: Youtube.com
E-4C SAOC navíc představuje průlom nejen z hlediska technologie a operačních schopností, ale také v pojetí národní obrany. Schopnost operovat v nepřátelském prostředí, a to i pod hrozbou jaderného útoku, činí z těchto letounů klíčovou součást obranné a odstrašující strategie USA. Použití nejmodernějších technologií, jako jsou komunikační systémy odolné proti rušení a schopnost doplňování paliva za letu, zajišťuje, že tyto letouny mohou zůstat ve vzduchu po delší dobu, což zaručuje kontinuitu vojenského velení za všech okolností.