Euro NCAP je orgán odpovědný za udělování hodnocení bezpečnosti automobilů v naší zemi. Jeden z jeho představitelů má jasno v tom, že čínská auta jsou nejen bezpečná: jsou bezpečnější než mnohé zavedené značky.
Čínské automobily se z rarity staly na evropských silnicích běžnou záležitostí. Velcí výrobci, jako jsou BYD nebo SAIC, nejenže dovážejí svá vozidla z Číny, ale rozšiřují jejich výrobu i na evropskou půdu. Značky jako NIO a XPeng otevírají v Evropě prodejny, což odráží významný růst trhu. Otázkou však zůstává, zda jsou čínské automobily stejně bezpečné jako jejich evropské, japonské nebo jihokorejské protějšky. Euro NCAP, orgán pověřený hodnocením bezpečnosti vozidel v Evropě, má na tuto otázku jasnou odpověď.
Skepse je stálým problémem Stále přetrvává určitá skepse způsobená názorem, že „vyrobeno v Číně“ je synonymem nižší kvality. Díky současné politice vlády Si Ťin-pchinga se však Čína snaží zaujmout vedoucí postavení v oblasti technologií budoucnosti, zejména v oblasti baterií a elektromobilů. Tento přístup vedl k výraznému zlepšení kvality a bezpečnosti čínských vozidel.
Zdroj: Youtube.com
Kromě vedoucího postavení v oblasti technologií uzavřely čínské společnosti strategické aliance se zavedenými automobilovými společnostmi. Například společnost Geely uzavřela partnerství s Renaultem, zatímco SAIC spolupracuje s Volkswagenem. Tato partnerství umožňují výměnu technologií a cílů, zejména v oblasti vývoje elektrických vozidel. Evropské předpisy navíc ukládají přísné bezpečnostní požadavky, které musí splňovat všichni výrobci, včetně čínských. Od roku 2022 EU požaduje, aby všechny nové homologované vozy obsahovaly bezpečnostní prvky, jako je nouzové brzdění, detekce únavy, upozornění na překročení rychlosti, asistent pro udržování v jízdním pruhu a zadní kamery s upozorněním na křížovou dopravu. Přísnost těchto předpisů je taková, že ani vozidla, jako je Tesla Cybertruck , nesplňují evropské normy z důvodu obav o bezpečnost chodců.
Euro NCAP má jasno Kromě předpisů hraje Euro NCAP při posuzování bezpečnosti vozidel zásadní roli. Provádí rozsáhlé testy, při nichž měří aktivní a pasivní bezpečnostní prvky automobilů. Hodnocení Euro NCAP je důležitým měřítkem pro spotřebitele a klíčovým marketingovým prvkem pro výrobce. Euro NCAP považuje čínské automobily nejen za srovnatelné se západními, ale v některých případech i za lepší. Matthew Avery, ředitel strategického rozvoje Euro NCAP, říká:
„Zapomeňte na to, co si možná myslíte o tom, že Číňané znamenají nižší kvalitu nebo horší bezpečnostní parametry. Kvalita čínských modelů automobilů je lepší než u ostatních.“
Nejlepší modely na trhu Mezi modely nedávno testovanými organizací Euro NCAP vynikají některá jména vysokým hodnocením. Vyniká Deepal S07 , který získal 95 % bodů za ochranu dospělých cestujících. Mezi další pozoruhodné modely patří MG55 EV, Geely EX5 , BYD Sealion 7 a Jaecoo 7 PHEV. Tato vozidla nejenže splňují bezpečnostní normy, ale nabízejí také pokročilé funkce, které se vyrovnají funkcím zavedenějších značek.
Zdá se, že skutečnou výzvou pro čínské výrobce není bezpečnost vozidel, ale jejich dlouhodobá spolehlivost a kvalita poprodejního servisu. Pro určení jejich úspěchu na evropském trhu bude nutné sledovat, jak se budou v těchto oblastech vyvíjet v následujících letech.