Kdy se ve vašem životě objevil sen dělat kosmetiku, která funguje, a jaká k němu vedla cesta?
Zájem o kosmetiku jsem měla už jako úplně malinká holka, ostatně tak to u holčiček bývá. Na gymplu jsem už utrácela komplet celé kapesné za krémy, „šminky“ a jiné nezbytnosti. Také jsem se ale dozvěděla, že se dá kosmetika studovat na VŠCHT. Z čisté prozřetelnosti, že ušetřím, jsem si tehdy v druháku dala tento cíl. A z čisté lenosti jsem se zbytek střední školy učila už jen matematiku a chemii, abych měla začátky vysoké jednodušší. Tak se i stalo, promovala jsem v roce 2010 na Ústavu mléka, tuků a kosmetiky.
Co bylo na začátku těžší – tvorba prvních produktů nebo získání a přesvědčení prvních zákazníků, aby novinky vyzkoušeli?
Po promoci jsem začínala v „hauseholdu“, tedy ve výrobě prostředků bytové chemie. Dělalo se tam z kosmetiky jen tekuté mýdlo. Tehdy jsem měla za úkol nahradit jednu ingredienci, která měla výpadek. Recepturu jsem dělala intenzivně asi dva týdny. Tomu se teď úplně směju, protože momentálně bych stejnou úpravu vymyslela za zhruba 20, maximálně 30 vteřin. Ale to k začátkům prostě patří… Zákazníky jsem tehdy přesvědčovat nemusela. Všechny firmy, kde jsem dělala, na to měly své marketingové lidi. Já dělala jen vývoj a tak tomu bylo dlouho, až do roku 2019, kdy světlo světa spatřil Canneff. To se pak změnilo. Od 2020 jsem pak začala zasahovat i do marketingu a spousta věcí pro mě jako pro absolutně technického člověka bylo těžko pochopitelných.
Canneff dnes stojí na dvou pevných pilířích – kosmetice a farmacii. Bylo to v plánu od začátku? Jaké jsou cíle a vize těchto dvou sekcí?
Ano, tohle byl plán. Respektive Canneff vznikl jako farmaceutická firma, která měla za úkol vyvinout a registrovat funkční pharma preparáty s obsahem nepsychotropních kanabinoidů. Farmaceutický vývoj je ale zaprvé nesmírně finančně nákladný, zadruhé pekelně dlouhý. Rozhodli jsme se proto udělat i kosmetickou větev. Prodejem kosmetiky generujeme finance vývoj pharmy a klinické studie. Zatím se nám podařilo zaregistrovat 3 preparáty. Vaginální čípky, které krom podpory hojení různých pooperačních stavů či zranění jsou zatím jedinou nehormonální terapií s prokázaným účinkem v období menopauzy. Dále máme rektální čípky, kde aktuálně probíhá klinická studie na nebakteriální prostatitidu a nově stomatologický gel, který pomáhá s paradontózou a gingivitidou. Poslední preparát, který se bude týkat oboru psychiatrie, je zatím v procesu registrace. Jsem ráda, že se naše krémy a šampony líbí natolik, že tohle vše stíháme financovat.
Jak se během let, co působíte v kosmetickém a farmaceutickém průmyslu, proměnila česká žena, ve smyslu jejího očekávání od kosmetiky, zájmu o složení apod.?
Zájem o složení velmi vzrostl, bohužel ne vždy ženy čerpají z relevantních zdrojů. O kosmetice koluje mnoho mýtů a naprostých nesmyslů. Velmi tomu pomáhá virtuální prostor, kde se „relevantně“ ke složení vyjadřuje kdejaká influencerka s pár tisíci followers a za svou dostatečnou kvalifikaci považuje skutečnost, že má sudý počet končetin… Pak jsou uživatelky často zbytečně vystresované a vnímám, že poslední dobou značně více, než tomu bylo dřív. Zároveň je ale díky instasvětu fajn, že jsme se aspoň trochu naučily dělat nějaké kosmetické rutiny. Dvoufázové odlíčení, používání tonika, séra atd. Naštěstí nic není černobílé.
Jaké principy dodržujete při vývoji každého nového produktu? Co je pro vás nejdůležitější?
Nikdy při vývoji nejdu do technologického nebo dermatologického nesmyslu. Například když zákazník chtěl, abych dala do jednoho produktu vysokou koncentraci AHA kyselin a retinol, odmítla jsem. Také nikdy nepodceňuji testy. Vyvinuté formulace nechávám ve stresových podmínkách (40 °C, 4 °C) dostatečně dlouhou dobu, aby se simulovaly extrémní situace. Například kdyby někdo nechal produkt v rozpáleném autě, aby měl šanci „přežít“. Extrémní pozor si dávám na mikrobiologii. Všechny výrobky prochází nejpřísnějším kritériem. Nic totiž není horší než mazat na sebe spory plísní. Samozřejmě se při výrobě vždy může něco stát, ale rizika se dají eliminovat právě vývojem.

Foto: Archiv CB21 Pharma
Loni jste oslavili pětileté výročí uvedením původně limitovaného krému Gradual. Jak tento nápad vznikl?
Spontánně. Vybrala jsem pět nejvíce oblíbených aktivních látek a pět nejvíce oblíbených emolientů (zvláčňujících látek). Shodou náhod byly vzájemně velmi kompatibilní a „netloukly“ se účinkem. Tak jsem z toho udělala krém. Pak jsem ale při kalkulaci šla do mdlob, protože to byla s přehledem nejdražší kompozice, kterou jsem kdy udělala. Další amok chytil technolog, který krém míchal, protože mu bylo jasné, kolik ten dvěstěpadesátikilový narozeninový dar stojí. Poslední zvednuté obočí měla paní účetní a ptala se, jestli náklad souhlasí a jestli to myslím vážně. Nebudu lhát, měla jsem fakt nahnáno. Kdyby se to totiž nepovedlo a z krému byl ležák, byl by to kardinální průšvih. Jestli ale existuje nějaký kosmetický Bůh, určitě fandil Gradualu. Prodal se v řádu jednotek dnů. Absolutně jsem to nečekala.
Gradual se stal mezi zákaznicemi okamžitým hitem. Čím si podle vás získal takovou oblibu? V čem je výjimečný?
Jedna věc je samotná kompozice, která je z hlediska anti-age špičková. Velmi se povedla i vůně. Málokdo si uvědomuje, jak moc vůně ovlivňuje naše vnímání. Měli jsme i fešný minimalistický obal, velmi zaujal. V den, kdy se produkt uvedl, mi navíc zcela neplánovaně vyšel lehce kontroverzní rozhovor o Češích a jejich (ne)vztahu ke kosmetice. Dostala jsem za něj sice neskutečně hejtů, ale čtenost byla kolem půl milionu lidí. Tolik prý mívají jen korupční kauzy. Spoustě čtenářů ale evidentně nějaké moje názory dávaly smysl a rozhodli se vyzkoušet, co umím. Sáhli právě po Gradualu. Všechno se prostě sešlo tak nějak, jak mělo.
Letos se vrací – bylo to na přání zákaznic? A stane se pevnou součástí sortimentu?
To byla další věc. Ačkoliv jsem vesměs hodně racionální člověk, mám jistou dávku pověrčivosti. Říkala jsem si, že není možné produkt dovyrobit, že to byla limitka a že se výše uvedené nezopakuje. Že to zkrátka nechám být limitkou a nebudu se rouhat. Začaly ale chodit stížnosti zákaznic. Nejdřív pár, pak víc, po roce stále chodily. Tak jsem si řekla, že to risknu podruhé a nechala jsem na Vánoce udělat dvojnásobné množství. Tentokrát šel do mdlob jen technolog, protože musel dělat rovnou půl tuny. Nebudu skrývat nadšení. I když tentokrát byla zásoba značná, máme posledních cca 15 %. A jestli to bude standardní produkt? Upřímně nevím. Technologa mám jen jednoho a nechci mu přivodit infarkt.
Jaké další produkty z vašeho portfolia patří k těm, které jsou mezi zákaznicemi nejoblíbenější?
Enzymatický krém, který je za mě komplexní. Liftingové sérum s pentapeptidem a pleťové tonikum s prebiotiky a dvěma typy hyaluronky. To jsou stálice.
Nakupují u vás i muži? Pokud ano, co je určené třeba pro ně?
Ano, ale je jich menšina. Mohou používat stejné produkty jako ženy, jen muži často preferují lehčí struktury krémů. Nejvíce u nás muži zcela nepřekvapivě preferují šampon zvyšující hustotu vlasů.
Kdybyste měla doporučit z vašeho portfolia nějaký vánoční dárek, kterým člověk nešlápne vedle, jaký by to byl?
Cokoli. Kosmetika prostě potěší téměř každou ženu, a dokonce i velkou většinu mužů. Jízlivě říkám, že od doby, co mám Canneff, nechodím kupovat vánoční dárky do obchodu. Chodím k nám do skladu. Sice to není příliš velké překvapení, ale zatím si nikdo nestěžoval.
Které produkty patří u vás osobně mezi favority?
Pleťové tonikum, enzymatický krém a oční krém s dvojím efektem. Ty mám u sebe vždy.
Testujete vše, co vyvinete, na sobě?
Všechny produkty zkouším první já. Posledních 15 let to tak dělám. Ostatní je vidí teprve poté, co jsem sama spokojená.
Na co konkrétně jste nejpyšnější?
Je to Sophiina volba, protože mám ráda opravdu vše. Ale pokud bych měla vybrat jednu věc, je to buď Gradual, nebo enzymák.
Jak může laik třeba v drogerii během chvíle poznat dobrý krém, případně, jak poznat, na který si dát pozor?
Nechci nikomu brát iluze, ale z labelu nepoznáte nic. Respektive poznáte, jaké látky produkt obsahuje, ale ne jejich koncentraci. A kvalita souvisí především s tím. Laik to může jen vyzkoušet a pozorovat, jak na něj produkt působí. Pozitivní efekt pozná vždy.
Platí, že za kvalitní péči o pleť si musíme připlatit?
Ano. Je to prostě jako jakýkoliv jiný obor. Chcete kvalitní potraviny? Připlatíte si. Chcete kvalitního instalatéra? Určitě tedy nebude nejlevnější. Chcete kvalitní kosmetiku? Nečekejte, že bude krém stát stovku. Top kvalitní suroviny prostě něco stojí. Jinak to není a nebude.
| Lenka Průšová je odbornicí v oblasti vývoje finálních kosmetických produktů a zdravotnických prostředků a léčiv a také v oblasti bezpečnosti kosmetiky. Od roku 2018 je jejím zázemím společnost CB21 Pharma, pod niž spadá značka Canneff. Zpočátku pracovala jako ředitelka kosmetické sekce, od března 2020 jako provozní ředitelka. Pod značkou Canneff najdete jak kosmetiku, tak farmaceutické produkty. K dnešnímu dni pro Canneff a pro jiné převážně zahraniční značky vyvinula zhruba 550 kosmetických produktů, které se úspěšně prodávají na trhu EU. |
Zdroj: rozhovor s Lenkou Průšovou
Foto: Lucie Kout
Související články