Neprozradím asi nic tajného, když napíšu, že nejen Tesla se snaží před zraky odborníků (a zejména konkurence) skrýt to, jakým způsobem jsou její vozy vyrobeny a smontovány. Což se dá ostatně pochopit. A i když „rozborka“ konkurenčních nových modelů patří odjakživa k běžné praxi všech automobilek, přesto se tají, co jen utajit jde. Proč je ale speciálně kolem Tesly takový humbuk? Pojďme se společně s redakcí Autoživě.cz podívat na to, co mělo zůstat zrakům utajeno.
Baterie Tesly pod lupou specialistů z RWTH Aachen Úvodem zřejmě zbytečná otázka: Co je u elektromobilů tou zdaleka nejdůležitější (a také nejvíc utajovanou) „součástkou“ celého vozu? Je to pochopitelně baterie, pomyslné srdce a rozhodně klíčový komponent celého vozu. Na jejich parametrech a provedení v podstatě záleží, jestli a jak dobře bude nový elektromobil prodejný nebo ne. Není divu, že ony „magické stříbrné krabice“ pod podlahami elektromobilů budí tolik otázek, zájmu a někdy i spekulací.
i Zdroj fotografie: Xiaomi Na kloub těmto otázkám a spekulacím se rozhodli přijít inženýři z německé univerzity RWTH v Aachenu. A když už si vzali na paškál Teslu, nabízela se ještě jedna možnost: zkusme se podívat „pod pokličku“ i její největší konkurenci, tedy některému z modelů od čínského gigantu BYD. Navíc se jedná o nejoblíbenější značky elektromobilů v Evropě/Severní Americe a Číně. Dalším důležitým faktorem také bylo, že obě značky elektromobilů se také podílejí na návrhu a výrobě bateriových článků.
VIDEO
Jak dále vysvětluje Jonas Gorsch, výzkumný pracovník v oblasti bateriového inženýrství a bezpečnosti na RWTH Aachen University, který se na práci podílel: „To, že Tesla i BYD krom jejich využívání baterie i sami vyvíjejí jim dává plnou kontrolu nad designem a technologií. Což je patrné z jedinečného designu těchto článků, které byly jednoznačně vyvinuty s ohledem na celý systém, bateriový blok a integraci do vozidla.“ Dodal bych, že BYD byla dlouhá léta „jen“ specialistou na baterie, výroba EV přišla až časem.
Výrobci detaily o konstrukci baterií opravdu nehýří Jedná se tedy opravdu o dva hegemony v oboru, o tom není zřejmě diskuse. Ve svém výzkumu se Gorsch a jeho tým pak zaměřili na článek Tesla 4680 (používaný mj. v Modelu Y) a Blade Cell od společnosti BYD. Při rozebírání každé součásti se vědci snažili určit přesné materiálové složení článků a zároveň studovali jejich elektrické a tepelné vlastnosti a procesy použité k jejich montáži. A s ohledem na technické zázemí univerzity mohli jít ve svém bádání opravdu do hloubky.
i Zdroj fotografie: Northvolt Neb, jak opět dodává Gorsch: „Dodavatelé baterií zveřejňují pouze vybrané informace, protože chtějí zabránit konkurenci ve snadném přístupu ke specifickým konstrukčním složitostem, jako jsou kontaktní technologie nebo topologie částic jejich aktivních materiálů.“ Co tedy specialisté z RWTH v Aachen objevili? Jako první výzkumníky překvapilo zjištění, že anody článků obou baterií neobsahovaly žádný křemík, vzhledem k tomu, že tento materiál je považován za klíčový pro zvyšování hustoty energie.
Podobné i rozdílné technologie svařování u Tesly i BYD Chemická analýza dále ukázala, že Tesla u svých článků 4680 preferuje vysokou hustotu energie, zatímco článek Blade od BYD upřednostňuje objemovou účinnost a levnější materiály. Významné rozdíly pak jsou i ve výrobě/zkompletování jednotlivých baterií. Zatímco Tesla používá pro články 4680 výhradně laserové svařování, BYD sází na laserové i ultrazvukové svařování. Hustoty energie naměřené v bateriových článcích byly 160 Wh/kg a 355,26 Wh/l pro BYD a 241,01 Wh/kg a 643,3 Wh/l pro Teslu.
VIDEO
Další podobností mezi bateriemi bylo, jak používaly laserové svařování ke spojování tenkých elektrodových fólií. „Laserové svařování jako kontaktní technologie vyžaduje během výroby přístup pouze z jedné strany produktu,“ vysvětluje Gorsch. „To umožňuje flexibilnější a prostorově efektivnější návrhy a zjednodušuje výrobní proces.“ Baterie se také lišily v přístupu k rychlostem nabíjení/vybíjení ve srovnání s jejich maximální kapacitou. S použitím stejné rychlosti pak vědci analyzovali zahřívání obou článků.
O polovinu nižší tepelná účinnost Tesly oproti BYD S tím pak souvisí zajímavý objev u baterie Tesly: „Pokud by se s použitím obou článků sestrojil akumulátor o kapacitě 70 kWh a nabíjel se výkonem 70 kW, byl by ohřev na objem článku u článku BYD přibližně poloviční oproti článku Tesla. Jinými slovy, baterie BYD je ve finále účinnější , což je důsledek vylepšeného tepelného managementu. Tesla 4680 generuje přibližně dvojnásobné množství tepla, které je třeba odvádět, a vyžaduje přibližně dvojnásobné množství energie.
VIDEO
To nezní úplně jako dokonalý reklamní slogan. A Elon Musk se tím zřejmě také nikde nechlubí. Co myslíte, povede se BYD nakonec opravdu ovládnout trh s elektromobily a vyšachovat Teslu?