Asijští automobiloví vývojáři, zejména z Číny a Japonska, jsou již dlouho v čele průkopníků pokročilých a futuristických automobilových technologií.
Úsilí asijských automobilek směřuje k tomu, aby dopravní průmysl mohl splnit své cíle v oblasti udržitelnosti v podmínkách probíhající klimatické krize. Zejména vodíková technologie je pro vývojáře z těchto zemí středem pozornosti. Nový hráč z jiné asijské země však nedávno oznámil průlomový vývoj v oblasti technologie motorů.
Vodík jako slibný partner elektromobilů
Automobilový průmysl do značné míry přijal elektrický motor jako budoucnost osobních vozidel. Prodej plug-in hybridů vede v prodeji alternativních motorů a mnoho automobilových společností si klade cíle udržitelnosti na základě případného plného přijetí úplné elektrifikace. Technologie vodíkových palivových článků se však nadále vyvíjí a rychle se stává úspěšným doplňkem elektrického motoru.
Zatímco elektrické motory jsou připraveny dominovat na trhu osobních vozidel, vodíkové motory zůstávají klíčové pro transformaci dopravního sektoru směrem k uhlíkově neutrálnějším možnostem, zejména v oblastech, kde elektrické motory nedosahují dostatečné úrovně. Například letecký průmysl v současné době považuje technologii elektrických motorů za nekompatibilní, ale vodík může nabídnout schůdnější zdroj paliva.
Čína a Japonsko vedou, ale Indie se přidává k závodu
V oblasti technologie vodíkových palivových článků se japonská automobilka Toyota stala téměř synonymem této technologie. Společnost poprvé představila svůj vodíkový motor v modelu Toyota Mirai a od té doby se nadále stará o to, aby její pokrok v oblasti alternativních technologií byl diverzifikovanou kombinací vývoje elektrických i vodíkových motorů.
Čínská státní společnost Guangzhou Automobile Group Co (GAC) rovněž zkoumá různá řešení alternativních technologií motorů nad rámec elektrického motoru, včetně vývoje biopaliv jako životaschopného zdroje paliva, které lze stále využívat ve stávajících technologiích spalovacích motorů.
Z Indie však pochází společnost Tata Motors, která nedávno představila vůbec první zkoušky těžkých nákladních vozidel s vodíkovým motorem „poháněným vodou“. Tata Motors, největší indický výrobce užitkových vozidel, stojí v čele této iniciativy v rámci ambiciózního cíle Indie dosáhnout do roku 2070 úplné uhlíkové neutrality. Očekává se, že tato nákladní vozidla budou hrát významnou roli při dosahování tohoto cíle.
„Tato iniciativa, která je součástí Národní zelené vodíkové mise, odráží náš závazek podporovat inovace a dosáhnout energetické nezávislosti Indie a zároveň přispět ke globálním cílům v oblasti klimatu. Tleskám společnosti Tata Motors za to, že se ujala vedení v tomto průkopnickém úsilí,“ říká Šrí Pralhad Džóši, čestný ministr Unie pro novou a obnovitelnou energii.
Zkušební provoz bude trvat následujících 24 měsíců a bude zahrnovat nasazení 16 nákladních vozidel na vodíkový pohon, která budou testována na některých nejrušnějších indických nákladních trasách, včetně míst v okolí Bombaje, Pune, Dillí-NCR, Suratu, Vadodary, Jamshedpuru a Kalinganagaru. V rámci projektu budou testovány jak technologie vodíkových spalovacích motorů (H2-ICE), tak technologie vodíkových elektrických vozidel s palivovými články (H2-FCEV).
Budoucnost mimo spalovací motory
Zatímco technologie vodíkových palivových článků a elektrických motorů jsou založeny na zcela odlišných principech ve srovnání se spalovacím motorem, technologie vodíkových spalovacích motorů, jako jsou ty, které testuje společnost Tata Motors, využívají současný spalovací motor v přepracované podobě. To poskytuje vizi, jak spalovací motor nemusí v budoucnu zcela zmizet, ale bude naopak znovu použit.
Některé regiony se však mohou se spalovacím motorem rozloučit úplně. Například Norsko oznámilo, že je na dobré cestě dosáhnout toho, aby 100 % prodeje nových vozidel tvořily plně elektrické modely. Tento pokrok je připisován vládním investicím do podpůrné infrastruktury pro elektromobily a jejímu rozšiřování, jakož i pobídkám pro Nory k přechodu na řešení s elektrickým motorem.
Vzhledem k tomu, že země po celém světě pokračují v inovacích a zkoumání alternativních zdrojů energie, je krajina automobilového průmyslu připravena na transformační změnu. S tím, jak se vedle elektromobilů prosazuje i vodíková technologie, vypadá budoucnost dopravy stále udržitelněji a rozmanitěji.